Antwerpen Autovrij focust op 'andere' mobiliteit
Donderdag 10 September 2015
Op zondag 20 september worden auto's uit de Antwerpse binnenstad verbannen en heersen voetgangers en fietsers over de straten tijdens Antwerpen Autovrij. Deze dertiende editie focust op 'andere' mobiliteit, onder de slogan 'Kom anders naar 't stad'.
De stad wil mensen zo doen nadenken over welke vervoerswijze ze gebruiken om naar Antwerpen te komen. "We promoten multimodaliteit en willen mensen verleiden hun vervoerskeuze aan te passen aan de omstandigheden. Afhankelijk van je plannen in de stad, kan een alternatief vervoermiddel of een combinatie ervan veel praktischer zijn", zegt schepen voor Mobiliteit Koen Kennis.
Wie die alternatieve mobiliteit wil ontdekken, kan terecht op de mobiliteitsmarkt op de Meir en de Groenplaats. Daar wordt informatie aangeboden over autodelen, steppen, fietsdelen en (bedrijfs)fietsen.
Er staan nog vele andere activiteiten op het programma, verspreid over twintig locaties in de binnenstad. Op de Vrijdagmarkt kunnen koopjesjagers een tweedehandsfiets op de kop tikken, op het Koningin Astridplein kan je je fiets laten herstellen en in de Koningstraat wordt er een picknick met een Bolleke georganiseerd.
Voor wie het wat actiever wil, is er een bewegwijzerde fietstocht, die vanop het Koningin Astridplein langs zes parken en verschillende speeltuintjes leidt. Er zijn ook straatspelen en ludieke races. De kleinsten kunnen met springbeesten springen, fietsen op rollen, steltlopen of hun fiets pimpen.
De binnenstad is autovrij van 10 tot 18 uur. De autovrije zone loopt van de Kaaien tot de Leien en van de Amsterdamstraat in het noorden tot de as Scheldestraat, Vlaamsekaai, Jan Van Gentstraat in het zuiden. De Gedempte Zuiderdokken blijven wel steeds bereikbaar.
ANTWERPEN 10/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer