Autosalon - Febiac en Traxio willen slimme kilometerheffing voor iedereen vanaf 2020

  Autosalon - Febiac en Traxio willen slimme kilometerheffing voor iedereen vanaf 2020

Automobielfederatie Febiac en de confederatie van de autohandel en -reparatie Traxio (het voormalige Federauto) willen een slimme kilometerheffing voor iedereen vanaf 2020. Dat blijkt dinsdag uit een gezamenlijke visienota die vrijgegeven is tijdens de persdag van het autosalon van Brussel. De mobiliteitsfiscaliteit moet hervormd worden tot een doelmatig sturend instrument ter bevordering van een betere en duurzame mobiliteit. Cruciaal daarin is volgens Febiac en Traxio dat de nakende kilometerheffing voor zware vrachtwagens uitgebreid wordt naar een slimme kilometerheffing voor alle voertuigen.

Volgens recente transportvooruitzichten van het Planbureau zou het personenvervoer tegen 2030 groeien met 11 procent en het goederenvervoer met 44 procent bij ongewijzigd beleid. Op de weg vertaalt zich dat in 22 procent extra verkeer, waardoor tijdens de spits de gemiddelde snelheid met 24 procent zou dalen tegen 2030.

Om een verkeersinfarct te vermijden, moet volgens Febiac en Traxio ingewerkt worden op zowel de vervoervraag als het -aanbod. "Langs aanbodzijde zijn extra inspanningen om ons wegennet te optimaliseren en te moderniseren broodnodig, maar dat volstaat niet om de congestie in te dammen. Ook op de vervoers- en verkeersvraag moet gestuurd kunnen worden en dat kan door onze mobiliteitsfiscaliteit te hervormen en te moderniseren", klinkt het.

De organisaties willen dat er een verschuiving komt van de autokoper en -bezitter die betaalt, naar de vervuiler en gebruiker die betaalt. Eén slimme kliometerheffing kan dan de BIV, verkeersbelasting en idealiter ook de accijnzen vervangen.

Daarbij moet er tariefdifferentiatie komen naar tijd, plaats, CO2-uitstoot en milieuprestaties van het voertuig, met piektoeslag, sociale compensatie voor lage inkomens en incentives voor een hogere bezettingsgraad per voertuig (carpooling).

Beide organisaties vragen om dit tot dé prioriteit te maken van de volgende verkiezingen, regeerakkoorden en beleidsinitiatieven.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u