Duizend 'Octopusscholen' ijveren voor meer verkeersveiligheid in schoolomgeving

 Duizend 'Octopusscholen' ijveren voor meer verkeersveiligheid in schoolomgeving

Duizend scholen hebben zich achter het Octopusplan -een deelwerking van de Voetgangersbeweging- geschaard. Deze "Octopusscholen" willen dat er meer gedaan wordt aan de kindvriendelijkheid van de schoolomgeving. Met speciale software kunnen scholen op zoek naar knelpunten op de routes naar en van school. Ondertussen hebben al een 60-tal gemeenten en steden zich geëngageerd om als wegbeheerder die knelpunten weg te werken, zegt Tom Dhollander van de Voetgangersbeweging vrijdag.

Bij de invoering van de zone 30 in de schoolomgeving in 2005 zag ook de Octopusbeweging het levenslicht. "Tien jaar na de invoering blijkt uit de ongevallencijfers dat de zone 30 helpt, maar er is meer nodig om kinderen met de fiets of te voet naar de school te laten komen", zegt Dhollander.

De Voetgangersbeweging ziet dat er een groter maatschappelijk draagvlak nodig is om kinderen een evenwaardige plaats op de openbare weg te geven. "De openbare weg is door de verkeersoverlast en de vaak te hoge snelheid niet aangepast aan kinderen. Nochtans willen we allemaal dat kinderen meer bewegen. Maar dan zullen de overheden de randvoorwaarden moeten voorzien", aldus Dhollander.

De duizend scholen die zich sinds dit jaar "Octopusschool" mogen noemen, betalen 50 of 60 euro lidgeld en krijgen daar in de plaats lesmateriaal voor. "We ondersteunen de scholen zodat ze hun engagement vorm kunnen geven."

Er werd speciale software ontwikkeld waarmee de belangrijkste knelpunten op de weg blootgelegd kunnen worden. "De kinderen duiden aan welke route ze naar school nemen, en de ouders moeten een vragenlijst invullen. Met deze informatie krijgen de scholen dan een precies beeld waar de prioritaire probleempunten zich bevinden", aldus Dhollander. "Leerkrachten kunnen met deze informatie bovendien gerichte verkeerseducatie geven."

Al een 60-tal gemeenten -de wegbeheerders- gaven aan mee te willen denken met de scholen en te kijken welke probleempunten ze kunnen aanpakken.

BRUSSEL 04/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u