Kilometerheffing voor vrachtwagens - "Vrachtwagens kunnen vanaf 1 oktober geregistreerd worden"

 Kilometerheffing voor vrachtwagens - "Vrachtwagens kunnen vanaf 1 oktober geregistreerd worden"

Vanaf 1 oktober 2015 kunnen eigenaars van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton zich laten registreren voor de kilometerheffing die vanaf 1 april 2016 moet betaald worden.

Na registratie van het voertuig en betaling van een waarborg wordt een zogeheten On Board Unit (OBU) ter beschikking gesteld. Dat is een elektronisch toestel waarmee de heffing wordt berekend. Dat heeft het tolbedrijf Satellic NV woensdag bekendgemaakt. De tarieven van heffing moeten nog bepaald worden.

De drie gewesten in België keurden in 2011 de invoering van een intelligente kilometerheffing goed. Het tolbedrijf Satellic NV staat in voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van het kilomterheffingsysteem en heeft daarvoor een contract afgesloten met Viapass, het samenwerkingsverband van de drie gewesten voor wegbeprijzing.

De bestuurder van de vrachtwagen moet dus eerst een On Board Unit (OBU) ophalen aan een verdeelpunt vanaf 1 oktober 2015 en moet zich laten registreren. Er wordt ook een waarborg gevraagd voor de OBU. Het toestel zal makkelijk in enkele minuten door de chauffeur zelf geïnstalleerd kunnen worden in de cabine van de vrachtwagen. Na deze korte stop kan de chauffeur gebruik maken van alle tolwegen.

De OBU registreert namelijk via satelliettechnologie welke afstand de vrachtwagen aflegt op welke weg. Het aantal verreden kilometers wordt via draadloze technologie doorgeseind aan een verwerkingscentrum, waar een factuur zal worden opgemaakt. Chauffeurs die België verlaten, zullen hun OBU kunnen inleveren aan een verdeelpunt, waarna ze afrekenen en hun waarborg terugkrijgen.

De te betalen tol wordt bepaald aan de hand van vier parameters: het aantal gereden kilometers, het wegtype, de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) en de EURO-emissieklasse.

Satellic meldde woensdag dat het gestart is met de productie van 800.000 OBU's. Ook worden de tolterminals voor het verkrijgen en terugbrengen van On Board Units momenteel geïnstalleerd in België en zijn buurlanden tegen 1 oktober.

Satellic is ook begonnen met de bouw van de handhavingsinfrastructuur die het gebruik van de OBU's moet controleren. Daarvoor zijn er drie systemen: vaste tolportieken aan grote wegen, flexibele systemen die kunnen worden geïnstalleerd op bruggen of langs wegen en bemande voertuigen voor mobiele handhaving. Momenteel zijn al 14 van de 40 bestelde portieken geïnstalleerd, en de flexibele en mobiele controleposten zijn in productie en opbouw.

Daarnaast werkt Satellic aan een call center dat geopend wordt op 1 oktober en dat weggebruikers in vier talen zal bijstaan.

BRUSSEL 13/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u