Leuven richt ter hoogte van basisschool Paridaens eerste Octopusstraat in

 Leuven richt ter hoogte van basisschool Paridaens eerste Octopusstraat in

De Janseniusstraat in Leuven werd vrijdagmorgen een tijdje afgesloten voor gemotoriseerd verkeer zodat stappende en fietsende leerlingen en hun ouders op een verkeersveilige manier de basisschool Paridaens konden bereiken. Het afsluiten gebeurde voor het eerst met een uitschuifbare slagboom die ingebouwd is in een Octopuspaal van de Voetgangersbeweging. Deze schoolstraat wordt daarom als allereerste Octopusstraat genoemd.

Met deze slagboom, die door leerkrachten wordt bediend, wordt de straat op weekdagen afgesloten van 7.45 tot 8.30 uur, op woensdag van 11.30 tot 12.15 uur en op de andere weekdagen van 15.15 tot 16 uur. Door de afsluiting wordt in deze straat een einde gemaakt aan de grote verkeerschaos elke morgen en na de schooluren doordat vele ouders in deze smalle eenrichting straat hun kinderen met de auto wilden brengen en halen aan de schoolpoort.

"We waren al langer aan het broeden op het idee en toen de straat vorig jaar een hele tijd afgesloten was door rioleringswerken, konden we uittesten wat zo'n initiatief in de praktijk zou opleveren. We hebben vervolgens een dossier uitgeschreven waar directie, leerkrachten, de buurt en de ouders achter konden staan. Ook het stadsbestuur reageerde enthousiast. Het is de allereerste schoolstraat in Leuven. Hopelijk volgen er snel andere zodat er meer veilige en kindvriendelijke schoolomgevingen gerecreëerd worden", aldus Wouter Florizoone van de werkgroep Milieuzorg op School (MOS) van de basisschool Parideans.

Leuvens schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (sp.a) juichte de komst van de eerste Octopusstraat toe. "In de begroting die we in mei aan de gemeenteraad voorleggen, voorzien we 500.000 euro om schoolomgevingen voort te beveiligen. Aan alle scholen hebben we gevraagd, hun schoolomgeving op veiligheid te screenen en ons voorstellen te doen hoe we die veiliger kunnen maken. We zullen in samenwerking met de politie al die voorstellen beoordelen", aldus Robbeets.

De Voetgangersbeweging hoopt dat vele andere lokale besturen het voorbeeld van Leuven volgen om Octopusstraten in te richten. "We hebben de Octopuspalen tien jaar geleden gelanceerd om de zichtbaarheid van schoolomgevingen te verbeteren. Toen hoopten we nog dat gemeenten deze omgevingen zouden herinrichten om de zone 30-regeling te doen respecteren, maar door de financiële problemen is daar de laatste jaren nog weinig van in huis gekomen. Daarom pleiten wij er al lang voor om straten voor scholen bij de aanvang en sluiting van de lessen af te sluiten", aldus Thom Dhollander van de Voetgangersbeweging.

Momenteel prijken de Octopuspalen in Vlaanderen al aan meerdere honderden scholen. Wie een Octopuspaal met ingebouwde slagboom wil, moet een nieuwe aanschaffen. "We zijn evenwel naar een technische oplossing aan het zoeken zodat een slagboom kan bevestigd worden aan een bestaande Octopuspaal. We zoeken ook naar meerdere varianten naargelang de straatbreedte en dergelijke", aldus Dhollander.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u