Leuven trekt 825.000 euro uit voor nieuwe fietsverbinding tussen Kessel-Lo en Leuven
Zaterdag 22 Augustus 2015
De stad Leuven trekt 825.000 euro uit voor de bouw van een fietsspiraal die de bestaande fietsbrug over het station verbindt met het Martelarenplein. Hierdoor ontstaat een nieuwe fietsverbinding tussen Kessel-Lo en het Leuvense stadscentrum. De werken zullen in september 2016 kunnen starten als de NMBS klaar is met de renovatiewerken aan het seinhuis. De nieuwe fietsspiraal zal wellicht eind 2017 of begin 2018 in gebruik kunnen genomen worden.
Bij de renovatie van het Leuvens station werd enkele jaren geleden een brug over het station in gebruik genomen die toegang verleent tot de perrons. Om een fietsverbinding te realiseren tussen deze brug en het Martelarenplein voor het station organiseerde de stad Leuven een architectuurwedstrijd. De opdracht was een constructie te ontwerpen die paste in het straatbeeld, befietsbaar was, met zo weinig mogelijk conflicten tussen voetgangers en fietsers.
De jury koos uiteindelijk voor het ontwerp van het architectenbureau Greisch Ingénierie uit Luik. Door middel van een dubbele lus konden de ontwerpers de hellingsgraad beperken tot maximaal 4 procent zodat niet enkel fietsers vlot naar boven zullen kunnen rijden, maar ook mensen met een rolstoel of bakfiets. De ontwerpers slaagden er bovendien in om de bestaande trapstructuur tussen het Martelarenplein en het stadskantoor te integreren in hun plannen, zodat deze slechts voor een beperkt deel zal moeten aangepast worden.
LEUVEN 21/08 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer