Weyts weigert beleid op maat van fietsers

 Weyts weigert beleid op maat van fietsers

Fietsers zouden rechts moeten kunnen afslaan bij een rood licht. Dat zeggen Vlaams parlementslid Yasmine Kherbache (sp.a) en de Fietsersbond. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) staat op de rem. Hij wijst op de mogelijke risico's. "Nochtans zou het perfect en veilig kunnen op tientallen kruispunten in Antwerpen alleen", zegt Stef Leroy van de Fietsersbond aan Belga. "Weyts weigert gewoon een beleid op maat van fietsers", meent Kherbache.

Sinds 2012 bestaan er verkeersborden die aangeven dat een fietser bij een rood licht op bepaalde kruispunten naar rechts mag afslaan of rechtdoor mag rijden. In Brussel worden die verkeersborden bijvoorbeeld al gebruikt, maar het Vlaams gewest weigert de verkeersborden te plaatsen.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verwijst naar een negatief advies dat Vlaanderen in het verleden gaf over de bewuste verkeersborden. Hij vreest dat de borden leiden tot "onduidelijkheid bij de weggebruikers" en dat het risico bestaat dat fietsers ook op andere kruispunten door het rood zullen rijden. "Tot slot is het educatief ook niet uit te leggen aan opgroeiende kinderen waarom in het ene geval wel en in het andere geval niet door het rood mag worden gereden", aldus Weyts in een antwoord op een parlementaire vraag van Kherbache.

Bij de Fietsersbond is men niet overtuigd van de tegenargumenten van Weyts. "In Brussel kan het bijvoorbeeld wel. Zijn de Brusselse kinderen dan slimmer dan de Vlaamse?", vraagt Stef Leroy van de Fietsersbond zich af. "Er zijn ook nog geen ongevallen gebeurd door die maatregel. Ook in het buitenland zag men geen toename van het aantal fietsongevallen. Denk aan het tegen de richting fietsen in eenrichtingsstraten. Daar vreesden sommigen vooraf ook voor onveiligheid, maar dat is onterecht gebleken. Intussen is de maatregel ingeburgerd", aldus Leroy.

Volgens de Fietsersbond zijn er enkel in Antwerpen alleen al tientallen plaatsen waar men de maatregel probleemloos zou kunnen invoeren.

Vlaams parlementslid Yasmine Kherbache roept Vlaams minister Weyts op zijn koudwatervrees te laten varen en werk te maken van het plaatsen van de verkeersborden.

BRUSSEL 29/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u