Dit jaar 8 trajectcontroles langs gewestwegen
Dinsdag 05 Mei 2015
Er komen op de Vlaamse gewestwegen de komende maanden 8 installaties met trajectcontrole, en dit in beide richtingen. Dat antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van Open Vld-parlementslid Marino Keulen.
Trajectcontroles meten de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen 2 punten. Dit systeem voorkomt dat mensen gewoon op hun rem kunnen gaan staan bij het naderen van een flitspaal, om nadien het gaspedaal opnieuw harder in te drukken. Vlaanderen telt reeds 3 plaatsen met een trajectcontrole op de snelwegen. Mobiliteitsminister Ben Weyts liet al weten dat er 2 extra trajectcontroles langs snelwegen zullen bijkomen: op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst en op de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Heverlee. Die trajecten worden gefinancierd door het gewest. Daarnaast is het de bedoeling dat er ook trajectcontroles op de gewestwegen worden ingevoerd. Dat is een bevoegdheid van de politiezones. Op basis van het aantal ongevallen en snelheidsovertredingen bakenen zij prioritaire zones af.
Minister Weyts maakte bekend dat er 25 tracés op de prioriteitenlijst staan. Het is de bedoeling om de komende maanden alvast op 8 plaatsen langs gewestwegen installaties te plaatsen, telkens in beide richtingen. Volgens vraagsteller Keulen mogen de specifieke locaties nog niet bekend gemaakt worden, omdat naar verluidt de gesprekken met de politiezones nog lopen.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer