Voetgangerszone Brussel - BRAL ziet positieve evolutie in circulatieplan stad Brussel

 Voetgangerszone Brussel - BRAL ziet positieve evolutie in circulatieplan stad Brussel

De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (BRAL) is gematigd positief over de wijzigingen die de stad Brussel heeft aangebracht aan het circulatieplan dat met de uitbreiding van de voetgangerszone gepaard gaat. "Veel zal afhangen van hoe men de testfase evalueert", zegt stafmedewerker Joost Vandenbroele.

BRAL noteert enkele wijzigingen ten opzichte van de plannen die in januari werden goedgekeurd door de Brusselse gemeenteraad. "Verschillende straten waar in de oorspronkelijke plannen twee baanvakken voorzien waren, zoals de Arteveldestraat of de Bogaardenstraat, voorzien nu slechts één autobaanvak en twee fietspaden", zegt Vandenbroele, die vermoedt dat de resultaten van de Technum-studie die stad en gewest lieten uitvoeren bevestigden wat BRAL en een groot aantal bewoners al vermoedden: dat de bestemmingslus tot een "miniring" zou verworden en samen met de nieuwe parkings een aanzuigeffect zou hebben op het autoverkeer.

Aan de oproep van minister Pascal Smet om het woord "Miniring" nu te laten vallen, weigert BRAL voorlopig echter gehoor te geven: "Enkele essentiële straten, zoals de Wolvengracht behouden twee baanvakken. Zolang het plan geen zekerheid biedt over het effectief doorknippen van het transitverkeer en het verminderen van het autoverkeer, blijven we spreken over een miniring", aldus Joost Vandenbroele.

Omdat nog weinig definitief is vastgelegd, beschouwt de stadsbeweging de analyse van de testfase als een cruciaal moment voor het project, waarbij men ook naar de evaluatie van de bewoners moet luisteren. Wat de invulling van de voetgangerszone betreft, vreest BRAL dat de nieuwe plannen vooral dienen om meer toeristen naar het centrum te lokken, wat de leefbaarheid voor de bewoners, in tegenstelling tot wat het schepencollege beweert, niet ten goede zal komen.

BRUSSEL 20/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u